Toimintasuunnitelma 2025

TOIMINTASUUNNITELMA vuodelle 2025

Teema: Elämäniloa ja voimaa!

Yleistä

Yhdistyksemme on perustettu 9.3.1978. Yhdistys on poliittisesti sitoutumaton. Yhdistyksen toiminta-ajatus vuodelle 2025 on ”Me seniorit haluamme olla osana kehittyvää Saloa, jossa on kaikenikäisten hyvä olla ja jossa nuorempienkin on hyvä ikääntyä”.

Kokoukset

Sääntömääräinen vuosikokous pidetään uusien sääntöjen mukaisesti toukokuussa. Hallitus kokoontuu toimintavuoden aikana n. 10 kertaa. Lisäksi hallitus ja toimihenkilöt kokoontuvat suunnittelukokoukseen kerran vuodessa.  Kokouksia ja muita tilaisuuksia voidaan pitää tarvittaessa etäyhteydellä.

Kuukausitapaamiset

Kuukausitapaamisia järjestetään joka kuukauden kolmantena keskiviikkona paitsi kesäkuukausina. Tilaisuuksiin pyritään saamaan mielenkiintoisia ja keskustelua herättäviä alustuksia. Tapaamisiin liittyy lounas ja pienimuotoiset arpajaiset, sekä mahdollisuuksien mukaan muutakin ohjelmaa.

Matkat ja retket

Teatteri- ja muita kulttuuririentoja järjestetään runsaasti sekä retkiä mielenkiintoisiin kohteisiin.

Tiedotustoiminta

Jäsentiedotteita, joissa kerrotaan tulevista tapahtumista, lähetetään sähköpostilla tai kirjeenä jäsenille ainakin kaksi kertaa toimintavuoden aikana. Jäsenkirjeitä lähetetään tarpeen mukaan. Ajantasaista tiedottamista hoidetaan kotisivujen http://salo.senioriyhdistys.fi kautta. Yhdistyksen tapahtumia julkaistaan säännöllisesti Salon kaupungin Kaupunkitiedotteessa, Salonjokilaakso-lehdessä ja Salon Seudun Sanomissa. Tapahtumista muistutetaan ryhmäsähköpostein ja -tekstiviestein. Yhdistyksellä on omat Facebook-sivut https://www.facebook.com/salonseniorit/. Lisäksi pyritään saamaan kirjoituksia ja matkaraportteja seutumme lehtiin ja kaikille jäsenille tulevaan Senioriliiton julkaisemaan Patina-lehteen.

Kerhot, harrastuspiirit ja muu toiminta

Säännöllisesti kokoontuvia kerhojamme ovat kirjallisuuspiiri, virikekerho, laulukerho Ilonpisarat, pelikerho, elokuvakerho, keilakerho, ja sukututkimuskerho sekä Digitiimi, joka auttaa jäseniä digiasioissa kerran kuussa. Lisäksi on viikoittaiset yhteiskävelyt Salon keskustassa. Jäseniämme osallistuu säännöllisesti senioriliikuntaryhmiin Hanhivaaran liikuntakeskuksessa, Rata57:ssa ja kaupungin järjestämään senioritanssiin Salossa tai Kiikalassa. Viime vuonna valitsimme liikuntaseniorin, joka järjestää jäsenille monenlaisia liikuntatapahtumia. Toiveita uusista ja erilaisista toimintamuodoista otetaan mielellään vastaan.

Kansallinen senioriliitto, Varsinais-Suomen senioripiiri ja muut senioriyhdistykset

Kansallisen Senioriliiton tapahtumiin ja koulutuksiin osallistutaan aktiivisesti. Yhdistyksellä on edustus Varsinais-Suomen senioripiirin hallituksessa ja muuhunkin toimintaan osallistutaan aktiivisesti. Vuorollamme järjestämme piirikokouksia tai muita tapahtumia. Muiden senioriyhdistysten kanssa pyritään lisääntyvään yhteistyöhön.

Edunvalvonta

Salon Vanhusneuvostossa on yhdistyksellämme kaksi edustajaa ja heidän varahenkilönsä. Vanhusneuvoston kautta pyritään toteuttamaan päättäjien kanssa ikäväestön toiveita. Varsinais-Suomen hyvinvointialue Varhan vanhusneuvostossa Salon kaupungin edustajana toimii jäsenemme Anne Juntti. Edunvalvonta-yhteistyötä hoitaa Kansallinen senioriliitto Eläkeläisliittojen etujärjestön EETU ry:n kautta.

Vapaaehtoistyö ja auttaminen

Tavoitteena on vahvistaa auttamisen toimintamuotoja ja kehittää uusia tapoja vapaaehtoistyölle.

Jäsenhankinta

Uusia jäseniä on saatu kiitettävästi. Tavoitteena on uusien jäsenten edelleen saaminen koko Salon alueelta. Uusille ja tuleville jäsenille järjestetään tutustumistilaisuuksia ja osallistutaan soveltuviin tapahtumiin, joissa voidaan esitellä toimintaamme. Toiveena on, että jokainen jäsen osallistuisi jäsenhankintaan.

Talous

Yhdistyksen talous on ollut vakaa ja tavoitteena on pitää se edelleen vakaana.

Salon seniorit ry - Hallitus

TOIMINTASUUNNITELMA vuodelle 2024

Teema: Elämäniloa ja voimaa!

Yleistä

ajatus vuodelle 2024 on ”Me seniorit haluamme olla osana kehittyvää Saloa, jossa on kaikenikäisten
hyvä olla ja jossa nuorempienkin on hyvä ikääntyä”.

Kokoukset

Sääntömääräiset kokoukset pidetään voimaan tulevien uusien sääntöjen mukaisesti. Hallitus
suunnittelukokoukseen kerran vuodessa. Kokouksia ja muita tilaisuuksia voidaan pitää tarvittaessa
etäyhteydellä.

Kuukausitapaamiset

Matkat ja retket

Tiedotustoiminta

omat Facebook-sivut https://www.facebook.com/salonseniorit/ . Lisäksi pyritään saamaan kirjoituksia ja
matkaraportteja seutumme lehtiin ja jäsenille tulevaan Senioriliiton julkaisemaan Patina-lehteen.

Kerhot, harrastuspiirit ja muu toiminta

pelikerho, elokuvakerho, keilakerho, ja sukututkimuskerho. Uutena on aloittanut digitiimi auttamaan
meitä digiasioissa. Lisäksi on viikoittaiset yhteiskävelyt. Jäseniämme osallistuu säännöllisesti
senioriliikuntaryhmiin Hanhivaaran liikuntakeskuksessa ja kaupungin järjestämään senioritanssiin
Salossa ja Kiikalassa. Pyrimme löytämään jäsenistöstä liikuntaseniorin, joka järjestäisi

pyritään lisääntyvään yhteistyöhön.

Edunvalvonta

Salon Vanhusneuvostossa on yhdistyksellämme 2 edustajaa ja heidän varahenkilönsä.
Vanhusneuvoston kautta pyritään toteuttamaan päättäjien kanssa ikäväestön toiveita. Varhan
yhteistyötä hoitaa Kansallinen senioriliitto Eläkeläisliittojen etujärjestön EETU ry:n kautta. Vuonna 2024
Kansallinen senioriliitto toimii EETUn puheenjohtajana.

Vapaaehtoistyö ja auttaminen

Jäsenhankinta

Tavoitteena on uusien jäsenten saaminen koko Salon alueelta. Uusille ja tuleville jäsenille järjestetään
Toiveena on, että jokainen jäsen osallistuisi jäsenhankintaan.

Talous

Yhdistyksen talous on ollut vakaa ja tavoitteena on pitää se edelleen vakaana.

Salon seniorit ry - Hallitus