Vuosikertomus 2020

VUOSIKERTOMUS VUODELTA 2020

YLEISTÄ

Vuosi 2020 oli yhdistyksemme 35. toimintavuosi. Sääntömääräisiä kokouksia pidettiin kaksi. Kuukausilounaita voitiin pitää 6 kertaa toimintakauden aikana; kuukauden kolmantena keskiviikkona. Kevätkaudella tavattiin ravintola Mama’sissa ja syyskaudella Astrum-Areenalla. Tilaisuuksissa, joihin osallistui keskimäärin 70 jäsentä, kuultiin alustuksia eri aloilta. 35-vuotisjuhla oli määrä pitää toukokuussa mutta se jouduttiin siirtämään. Tavoite on pitää se toukokuussa 2021.

Kerhot ovat toimineet entiseen tapaan, lukuun ottamatta kuukausia, jolloin koronan takia ei voitu kokoontua. Liikuntakerhot eivät olleet tauolla.

Jäsenmäärä on lievässä laskussa; vuoden aikana liittyi 8 uutta jäsentä ja poistui 20. Vuoden vaihteen jäsenmäärä oli n. 278. Kunniajäseniä on kaksi: kunniapuheenjohtaja Matti Lassila ja kunniajäsen Heimo Kivirinta.

Jäsentiedotteita lähetettiin kaksi ja jäsenkirjeitä yksi. Yhdistyksen toiminnasta tiedotettiin Salon Kaupunkitiedotteessa ja Salonjokilaakso-lehdessä. Yhdistyksen nettisivuja pidettiin ajan tasalla jatkuvasti, ja sähköposteja sekä tekstiviestejä lähetettiin tarvittaessa. Yhdistyksellä on myös oma esite ja Facebook-sivut.

HALLITUS

Puheenjohtajana toimi Arja Lystilä, varapuheenjohtajana ja jäsenhankintavastaavana Raili Heikinheimo, sihteerinä Päivi Attila, kotisivuvastaavana Heikki Vesslin, taloudenhoitajana Olli Anttila ja jäsenrekisterin ylläpitäjänä Leena Flemming. Matkoista ja retkistä vastasivat Riitta Anttila ja Birgitta Suominen, elokuvavastaavana Pekka Rinne ja tiedottajana Maija Rasila sekä jäsenenä Jaakko Nieminen.

Hallitus kokoontui toimikauden aikana 9 kertaa. Näistä yksi oli toiminnan suunnittelukokous, joka pidettiin Rikalanmäen krouvin vintillä. Tähän kokoukseen osallistuivat myös toimihenkilöt ja kerhovastaavat.

Toimihenkilöinä jäsenmaksulaskutuksesta vastasi Heli Heinonen, arpajaisjärjestelyistä Ritva Peltonen ja Tuulikki Koski, Facebook-vastaavana oli Pentti Laakkio, ja Ilpo Sairanen huolehti tekstiviesteistä.

Yhdistyksen toiminnantarkastajina toimivat Matti Heino ja Seppo Vesterinen, varahenkilöinään Matti Laakso ja Anja Mäenpää.

SÄÄNTÖMÄÄRÄISET KOKOUKSET

Kevätkokous pidettiin 18.3.2020 ilman muuta ohjelmaa alkaneen poikkeustilan vuoksi. Puheenjohtajana toimi Marjatta Hyttinen, osanottajia oli 12. Yhdistyksen virallisiksi edustajiksi piirikokouksiin 11.4.2020 ja 14.11.2020 valittiin Raili Heikinheimo, Miika Heikinheimo, Pekka Rinne, Päivi Attila ja Martti Attila.

Syyskokous pidettiin 18.11.2020. Puheenjohtajana toimi Juha Punta, osanottajia oli 60. Matti Lassila valittiin yhdistyksen kunniapuheenjohtajaksi.

KUUKAUSILOUNAAT

Tammikuu 15.1.2020

Hanhivaaran kuntokeskuksen Club Manager Janina Palmroos: Arjen hyvinvointi. Osallistujia 89.

Helmikuu 19.2.2020.

Professori Veli-Pekka Nurmi: Vakavien onnettomuuksien ja poikkeuksellisten tapahtumien tutkinta Osallistujia 113.

Maaliskuu 18.3.2020.

Yhdistyksen kevätkokous, 12 osallistujaa.

Huhtikuun ja toukokuun tapaaminen oli peruttava koronan takia.

Syyskuu 16.9.2020

Salon kulttuurituottajat Sini Lundgren ja Suvi Aarnio: Salon seudun kulttuurista. Osallistujia 69.

Lokakuu 21.10.2020.

Jäsen Juhani Vartiainen: Matkakertomus Pohjois-Koreasta. Osallistujia 67.

Marraskuu 18.11.2020.

Eläkeliiton erikoissuunnittelija Tarja Levo: Hyvä mieli ikääntyessä. Yhdistyksen syyskokous. 60 osallistujaa.

Joulukuun tapaaminen peruttiin koronan takia. 35 vuotisjuhla siirtyi jälleen.

MATKAT, RETKET JA MUUT TAPAHTUMAT

Tammikuu

Uusien jäsenten ilta pidettiin kahvila-konditoria Kultaisessa Tuoksussa 8.1. Esittelimme yhdistyksen toimintaa 13 uudelle jäsenelle.

Hallituksen ja muiden vastuuhenkilöiden kiitoslounas syötiin tammikuun lopulla lounasravintola Rosmariinissa, 22 osallistujaa.

Helmikuu

Ei muita tapahtumia

Maaliskuu

6.3.2020 oli Varsinais-Suomen piirin keilakisa Raisiossa, 3 joukkuetta Salosta. Teatteriesitys Pukija katsottiin Turun kaupunginteatterissa 50 hengen voimin.

Huhtikuu

Piirin kevätkokous pidettiin sähköpostikokouksena.

Toukokuu

6.5.2020 Liiton ideoima sauvakävelypäivä toteutettiin Halikonlahden esteettömällä luontopolulla turvavälein. Ainakin 35 jäsentä kävelemässä päivän mittaan.

Kesäkuu ja heinäkuu lomailtiin

Elokuu

Bussiretki Kemiönsaareen, 29 osallistujaa.

Syyskuu

30.9.2020 matkasimme Turkuun katsomaan Don Juan näytelmää, 25 osallistujaa turvavälein ja maskit kasvoilla.

Lokakuu

Lokakuun kuukausilounaan yhteydessä pidettiin yhdistyksen ylimääräinen kokous liittokokousedustajista.

Marraskuu

Senioriliiton liittokokous pidettiin kahden siirron jälkeen lopulta 18.11. etäkokouksena yhdistyksen valitseman asiamiehen avulla. Asiamiehenämme oli piirin sihteeri Annele Silvennoinen. Piirin syyskokous pidettiin 19.11.2020 etänä Teamsilla, Olli Anttila sijaisti Miika Heikinheimoa. Ehdimme käväistä Turun kaupunginteatterissa katsomassa Nokia-näytelmän ennen kuin kaikki taas sulkeutui, mukana 33 jäsentä.

Joulukuu

Kaikki tapaamiset peruutettu ja 35 vuotisjuhlamme siirtyi jälleen.

KERHOT

Kirjallisuuspiirin osallistui keskimäärin 8 osallistujaa. Yhdyshenkilönä toimi Marjaana Meretoja-Pyy. Piiri kokoontui 6 kertaa Esterinkadun kerhohuoneistossa.

Virikekerhossa oli keskimäärin 12 osallistujaa. Ohjaajina toimivat Anja Laakkio ja Anna-Liisa Vesslin. Kerho kokoontui 6 kertaa Esterinkadun kerhohuoneistossa.

Laulupiiri Ilonpisaroihin osallistui keskimäärin 12 senioria. Yhdyshenkilönä Irja Huolila ja säestäjänä Helinä Rinne. Kokoontumiskertoja oli 10 Halikon Franssintalolla.

Keilakerhossa oli keskimäärin 14 osallistujaa. Ohjaajana toimi Ilpo Sairanen. Kerho kokoontui 28 kertaa Hanhivaaran keilahallilla.

Canastakerhoon osallistui keskimäärin 10 senioria. Ohjaajana Leila Paloniemi. Kokoontumiskertoja oli 9 Esterinkadun kerhohuoneistossa.

Kuntosalikerho kokoontui 20 kertaa Hanhivaaran liikuntakeskuksessa ja osallistujia oli keskimäärin 5.

Toiminnallinen liikuntakerho kokoontui 20 kertaa Hanhivaaran liikuntakeskuksessa ja osallistujia oli keskimäärin 5.

Leffakerho kokoontui 5 kertaa elokuvateatteri Lumossa. Toiminnasta vastasi Pekka Rinne.

Osallistujia oli keskimäärin 35, helmikuussa jopa 67. Vuonna 2020 katsotut leffat olivat: tammikuussa Teräsleidit, helmikuussa taiteilija Schjerfbeckistä kertova elokuva Helene. Maalis-, huhti- elokuussa koronan takia ei seniorileffoja. Syyskuussa ohjaaja Klaus Härön Elämää kuoleman jälkeen, lokakuussa ajankohtainen Metsäjätti ja marraskuussa Tove Janssonista kertova Tove.

Sauvakävelykerho kokoontui 26 kertaa Heikki Langen johdolla vuoroon Tupurissa ja Isohärjänmäessä. Osallistujia keskimäärin 7.

Senioritanssijat ovat voineet osallistua kaupungin järjestämään kerhotoimintaan.

KILPAILUT

Varsinais-Suomen kansallisen senioripiirin keilakilpailut järjestettiin 6.3.2020

Raision keilahallissa Raision Seniorien järjestämänä. Yhdistyksestämme osallistui

kilpailuun 3 kolmejäsenistä joukkuetta.

Kilpailujen tulokset löytyvät yhdistyksen kotisivuilta, mitalisijoja ei tullut.

Piirin golfkisaa eikä Senioriliiton mestaruuskisoja keilailussa tai golfissa järjestetty

koronatilanteen takia.

YHTEISTYÖ MUIDEN JÄRJESTÖJEN KANSSA

Salon vanhusneuvoston jäseniä ovat kaudella 2017–2020 Raili Heikinheimo ja Heikki Lange, varalla Helinä Mäkelä ja Hannu Nurmi.

Edustajamme osallistuivat Senioriliiton ja -piirin kokouksiin. Puheenjohtajamme Arja Lystilä on Varsinais-Suomen Kansallisen senioripiirin hallituksen varapuheenjohtaja ja työvaliokunnan jäsen sekä Senioriliiton liittovaltuuston jäsen. Pentti Laakkio toimii piirin taloudenhoitajana.

Yhdistyksen aktiivit osallistuivat Liiton ja Piirin järjestämiin etäkoulutuksiin runsaasti.

TALOUS

Vuoden 2020 jäsenmaksu oli 23 €, syyspuolella liittyneiltä 10 €. Jäsenmaksu sisälsi Patina-lehden 6 numeroa vuodessa. 90 vuotta täyttäneet ja kunniajäsenet vapautettiin jäsenmaksusta. Taloudellinen tilanne on säilynyt vakaana.

KIITOS

Hallitus kiittää yhdistyksen jäseniä vilkkaasta osallistumisesta toimintaan rajoituksista huolimatta ja toivottaa aktiivista osallistumista myös alkaneena toimintavuotena.

SALON KANSALLISET SENIORIT RY