TOIMINTASUUNNITELMA vuodelle 2022
Teema: Rohkeasti tulevaisuuteen

Yleistä

Yhdistyksemme juuret juontuvat Halikon Kansallisen Eläkeläisseuran perustamiseen 9.3.1978. Tämän yhdistyksen jäsenet laajensivat toimintaansa koko Salon seudulle ja olivat perustamassa 14.5.1985 Salon Seudun Kansallista Eläkeläisseuraa. Nimi muuttui sittemmin Salon Seudun Kansalliset Seniorit ry:ksi, joka kuntaliitoksen jälkeen rekisteröitiin nykyisellä nimellään 12.8.2009. Yhdistys on poliittisesti sitoutumaton. Yhdistyksen toiminta-ajatus v 2022 on ”Antoisan ja monipuolisen senioritoiminnan mahdollistaja ja toteuttaja”.

Kokoukset

Sääntömääräinen kevätkokous pidetään viimeistään maaliskuun 15. päivänä ja sääntömääräinen syyskokous viimeistään marraskuun 15. päivänä. Hallitus kokoontuu toimintavuoden aikana n.10 kertaa. Kokouksia ja muita tilaisuuksia voidaan pitää tarvittaessa etäyhteydellä.

Kuukausitapaamiset

Kuukausitapaamisia järjestetään joka kuukauden kolmantena keskiviikkona paitsi kesäkuukausina. Tilaisuuksiin pyritään saamaan mielenkiintoisia ja keskustelua herättäviä alustuksia. Tapaamisiin liittyy lounas ja pienimuotoiset arpajaiset, sekä mahdollisuuksien mukaan muutakin ohjelmaa.

Matkat ja retket

Teatteri- ja muita kulttuuririentoja järjestetään runsaasti sekä retkiä mielenkiintoisiin kohteisiin.

Tiedotustoiminta

Jäsentiedotteita, joissa kerrotaan tulevista tapahtumista, lähetetään sähköpostilla tai kirjeenä jäsenille ainakin kaksi kertaa toimintavuoden aikana. Jäsenkirjeitä lähetetään tarpeen mukaan. Ajantasaista tiedottamista hoidetaan kotisivujen http://salo.senioriyhdistys.fi kautta. Yhdistyksen tapahtumia julkaistaan säännöllisesti Salon kaupungin Kaupunkitiedotteessa ja Salonjokilaakso-lehdessä. Lisäksi muistutetaan tapahtumista ryhmäsähköpostein ja -tekstiviestein. Yhdistyksellä on omat Facebook-sivut https://www.facebook.com/salonseniorit/. Lisäksi pyritään saamaan kirjoituksia ja matkaraportteja seutumme lehtiin ja jäsenille tulevaan Patina-lehteen.

Kerhot, harrastuspiirit ja muu toiminta

Säännöllisesti kokoontuvia kerhojamme ovat kirjallisuuspiiri, virikekerho, laulukerho Ilonpisarat, pelikerho, elokuvakerho, keilakerho, seniorikuntosali ja -piiri ja sauvakävelykerho. Senioritanssijat voivat osallistua kaupungin järjestämään tanssikerhoon. Toiveita uusista ja erilaisista toimintamuodoista otetaan mielellään vastaan.

Rohkeasti seniori eli ROSE projekti

Valtakunnallinen liiton ROSE-hanke jatkuu mahdollisesti edelleen, jos se saa jatkorahoitusta. Rohkeasti Seniori-hanke kannustaa eläkkeelle siirtyviä tai jo jonkin aikaa eläkkeellä olleita aktiiviseen kansalaisuuteen ja mukaan senioritoimintaan. Yksinäisyyden torjunta on hankkeen ykköstavoitteita.

Kansallinen senioriliitto
Varsinais-Suomen senioripiiri ja muut senioriyhdistykset

Kansallisen Senioriliiton tapahtumia seurataan tiiviisti, liiton 50-vuotisjuhlaristeily on toukokuussa. Liiton ulkoilutapahtumiin ja koulutuksiin osallistutaan aktiivisesti. Yhdistyksellä on edustus Varsinais-Suomen senioripiirin hallituksessa ja muuhunkin toimintaan osallistutaan aktiivisesti. Vuorollamme järjestetään piirin kokouksia tai muita tapahtumia. Muiden senioriyhdistysten kanssa pyritään yhteistyöhön.

Edunvalvonta

Salon Vanhusneuvostossa on yhdistyksellämme 2 edustajaa ja heidän varahenkilönsä. Vanhusneuvoston kautta pyritään tuomaan päättäjille tiedoksi eläkeläisten yhteisiä toiveita. Edunvalvontayhteistyötä järjestöjen kanssa hoitaa Kansallinen senioriliitto Eläkeläisliittojen etujärjestön EETU ry:n kautta.

Vapaaehtoistyö ja auttaminen

Tavoitteena on vahvistaa auttamisen toimintamuotoja ja kehittää uusia tapoja vapaaehtoistyölle.

Jäsenhankinta

Tavoitteena on uusien jäsenten saaminen koko Salon alueelta. Uusille ja tuleville jäsenille järjestetään tutustumistilaisuuksia ja ollaan mukana soveltuvilla messuilla ja muissa tapahtumissa. Toiveena on, että jokainen jäsen osallistuisi jäsenhankintaan.

Talous

Tavoitteena on pitää yhdistyksen talous vakaana.

Salon kansalliset seniorit ry - Hallitus