TOIMINTASUUNNITELMA vuodelle 2023
Teema: Rohkeasti tulevaisuuteen

Yleistä

Yhdistyksemme juuret juontuvat Halikon Kansallisen Eläkeläisseuran perustamiseen 9.3.1978. Tämän yhdistyksen jäsenet laajensivat toimintaansa koko Salon seudulle ja olivat perustamassa 14.5.1985 Salon Seudun Kansallista Eläkeläisseuraa. Nimi muuttui sittemmin Salon Seudun Kansalliset Seniorit ry:ksi, joka kuntaliitoksen jälkeen rekisteröitiin nykyisellä nimellään 12.8.2009. Yhdistys on poliittisesti sitoutumaton. Yhdistyksen toiminta-ajatus v. 2023 on ”Antoisan ja monipuolisen senioritoiminnan mahdollistaja ja toteuttaja”.

Kokoukset
Sääntömääräinen kevätkokous pidetään viimeistään maaliskuun 15. päivänä ja syyskokous viimeistään marraskuun 15. päivänä. Vuoden 2023 syyskokouksessa tulemme hyväksymään uudet säännöt, osana Senioriliiton sääntöuudistusta. Hallitus kokoontuu toimintavuoden aikana n. 10 kertaa. Kokouksia ja muita tilaisuuksia voidaan pitää tarvittaessa etäyhteydellä.

Kuukausitapaamiset
Kuukausitapaamisia järjestetään joka kuukauden kolmantena keskiviikkona paitsi kesäkuukausina. Tilaisuuksiin pyritään saamaan mielenkiintoisia ja keskustelua herättäviä alustuksia. Tapaamisiin liittyy lounas ja pienimuotoiset arpajaiset, sekä mahdollisuuksien mukaan muutakin ohjelmaa.

Matkat ja retket
Teatteri- ja muita kulttuuririentoja järjestetään runsaasti sekä retkiä mielenkiintoisiin kohteisiin.

Tiedotustoiminta
Jäsentiedotteita, joissa kerrotaan tulevista tapahtumista, lähetetään sähköpostilla tai kirjeenä jäsenille ainakin kaksi kertaa toimintavuoden aikana. Jäsenkirjeitä lähetetään tarpeen mukaan. Ajantasaista tiedottamista hoidetaan kotisivujen http://salo.senioriyhdistys.fi kautta. Yhdistyksen tapahtumia julkaistaan säännöllisesti Salon kaupungin Kaupunkitiedotteessa, Salonjokilaakso-lehdessä ja Salon Seudun Sanomissa. Tapahtumista muistutetaan ryhmäsähköpostein ja -tekstiviestein. Yhdistyksellä on omat Facebook-sivut https://www.facebook.com/salonseniorit/. Lisäksi pyritään saamaan kirjoituksia ja matkaraportteja seutumme lehtiin ja jäsenille tulevaan Senioriliiton julkaisemaan Patina-lehteen.

Kerhot, harrastuspiirit ja muu toiminta
Säännöllisesti kokoontuvia kerhojamme ovat kirjallisuuspiiri, virikekerho, laulukerho Ilonpisarat, pelikerho, elokuvakerho, keilakerho, kävelykerho ja uutena sukututkimuskerho. Jäseniämme osallistuu säännöllisesti senioriliikuntaryhmiin Hanhivaaran liikuntakeskuksessa ja kaupungin järjestämään senioritanssiin Salossa ja Suomusjärvellä. Toiveita uusista ja erilaisista toimintamuodoista otetaan mielellään vastaan.

Kansallinen senioriliitto, Varsinais-Suomen senioripiiri ja muut senioriyhdistykset
Kansallisen Senioriliiton tapahtumiin ja koulutuksiin osallistutaan aktiivisesti. Seuraava liittokokous pidetään Savonlinnassa 6.-8.6.2023. Pyrimme osallistumaan kokoukseen mahdollisuuksien mukaan runsaasti. Yhdistyksellä on edustus Varsinais-Suomen senioripiirin hallituksessa ja muuhunkin toimintaan osallistutaan aktiivisesti. Vuorollamme järjestämme piirikokouksia tai muita tapahtumia. Salon yhdistys järjestää keilailun piirimestaruuskisat helmikuussa 2023. Muiden senioriyhdistysten kanssa pyritään lisääntyvään yhteistyöhön.

Edunvalvonta
Salon Vanhusneuvostossa on yhdistyksellämme 2 edustajaa ja heidän varahenkilönsä. Vanhusneuvoston kautta pyritään toteuttamaan päättäjien kanssa ikäväestön toiveita. Vanhusneuvostojen rooli vuodenvaihteessa alkavassa hyvinvointialue Varhassa ei ole vielä lopullisesti muotoutunut. Varhan vanhusneuvostossa Salon kunnan edustajana tulee toimimaan jäsenemme Anne Juntti. Edunvalvontayhteistyötä hoitaa Kansallinen senioriliitto Eläkeläisliittojen etujärjestön EETU ry:n kautta.

Vapaaehtoistyö ja auttaminen
Tavoitteena on vahvistaa auttamisen toimintamuotoja ja kehittää uusia tapoja vapaaehtoistyölle.

Jäsenhankinta
Tavoitteena on uusien jäsenten saaminen koko Salon alueelta. Uusille ja tuleville jäsenille järjestetään tutustumistilaisuuksia ja osallistutaan soveltuviin tapahtumiin, joissa voidaan esitellä toimintaamme. Toiveena on, että jokainen jäsen osallistuisi jäsenhankintaan.

Talous
Yhdistyksen talous on ollut vakaa ja tavoitteena on pitää se edelleen vakaana.
                       Salon kansalliset seniorit ry - Hallitus